MTC Vlaanderen

Foto albums

Films

Contact

VERKEER IN FRANKRIJK

Belangrijkste weetjes op een rijtje

De verkeersregels in Frankrijk zijn bijna gelijk als die in België. Tochwel opletten met een aantal zaken.

ALCOHOLLIMIET

De alcohollimiet voor deelname aan het verkeer is 0,5 promille.

Voor bestuurders van bussen geld een alcohollimiet van 0,2 promille.

ALCOHOLTESTER

Niet meer verplicht

ANTI-RADARAPPARATUUR & FLITSPAAL-INFORMATIE

Het gebruik en bezit van anti-radarapparatuur is in Frankrijk verboden. Op het gebruik van dergelijke apparatuur staan boetes die flink kunnen oplopen!

Het is in Frankrijk verboden om een navigatiesysteem te gebruiken waarop zich informatie over flitspalen bevindt. Zorg er daarom voor dat alle flitspaalinformatie van je navigatiesysteem verwijderd is. Boets kunnen nl. oplopen tot zo'n €1500! Ook het in beslag nemen van de GPS kan mogelijk zijn. Zelfs als de GPS uitstaat

BRILDRAGERS

.Wanneer je een bril of lenzen draagt is het in Frankrijk verplicht dat je een reservebril en/of reservelenzen in de auto hebt

BERGEN

Bij het rijden in de bergen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer.

HESJES EN GEVARENDRIEHOEK

In de auto dient een gevarendriehoek aanwezig te zijn. Daarnaast dient er ook voor de automobilist en alle inzittenden een reflecterend hesje aanwezig te zijn - en die gedragen moeten worden wanneer men zich na een ongeval buiten de auto begeeft.

Motorrijders dien ool een hesje mee ye hebben

KINDERZITJE

Voor kinderen jonger dan 10 jaar moet uw voertuig beschikken over een kinderzitje dat is afgestemd op de grootte en het gewicht van het kind. Trikes en zijspannen.

MAXIMUM SNELHEID (ZONDER AANHANGWAGEN)

In Frankrijk gelden voor voertuigen zonder aanhangwagen of caravan (dus ook moto’s) de volgende maximale snelheden*: Binnen de bebouwde kom: 50 km/h; Buiten de bebouwde kom: 90 km/h; Op de autosnelwegen: 130 km/h.110 km/h bij regen
Boetes:

MOBIELE TELEFOON

Net als in Nederland is het bellen met een gsm in de auto in Frankrijk verboden. Daarnaast is ook het gebruik van een mobiele telefoon in een tankstation niet toegestaan.

OVERNACHTEN IN JE VOERTUIG

Het is verboden te overnachten in je camper/caravan op parkeerplaatsen ed. tenzij is aangegeven dat dit wel toegestaan is.

PARKEREN

Het is verboden te parkeren voor politiebureaus, postkantoren en ziekenhuizen. Ook rood-witte of rode tegels in het trottoir wijzen op een parkeerverbod.

Nog meer kan u vinden, ook van andere Europese steden, op de site van het Nieuwsblad klik hier

 

 

 

 

 

 

STEM NEE TEGEN REKENINGRIJDEN(BELGIË)

TEKEN DE PETITIE TEGEN REKENINGRIJDEN

 

Jullie hebben zeker al vernomen via de pers het nieuwste gedrocht om mensen extra belastingen te laten betalen. Minister Crevits op haar best

Naar buiten toe is dit zogezegd om de files kleiner te maken, maar iedereen weet dat 4/5 van de wagens op de baan firma- en dienstwagen zijn.

De kleine man die niet anders kan om met eigen wagen te rijden is hier weer het slachtoffer van.

Openbaar vervoer nemen kan niet voor iedereen. Ik heb gehoord van een treinbestuurder, die normaal gratis met het openbaar vervoer rijdt dit niet kan omdat er geen openbaar vervoer is waar hij zijn werk start.

Ik neem even mijzelf als voorbeeld.

Ik werkte, voor ik op brugpensioen moest, te Zaventem. Indien ik dit met openbaar vervoer deed was ik ongeveer 12.30uur uur op het werk en onderweg. Vertrekken rond 06.00 uur en thuiskomen omstreeks 18.30 uur

Nu was ik met normale files omstreeks 16.30 uur thuis. Een verschil van 2 uur.

Ik heb mijn oor ten horen gelegd bij MAG, maar daar wist men ook niet hoe het voor motorrijders wordt berekend.

Wij kunnen er wel van uitgaan dat ook zij niet zullen blauw/blauw worden gelaten, maar ook mee betalen.

Daarom deze petitie die wij u vragen te tekenen. Klik hier

 

 

Hieronder de originele mail van de iniatiefnemer

Stem nee tegen Rekeningrijden(België)

Een kameraad van mij heeft eens een paar berekeningen gedaan:

 

Stel persoon X heeft een 1200'tje. Tegenwoordig kost dat 181,24 per jaar. Persoon woont in Dadizele en werkt in het kennedypark in Kortrijk. Met de nieuwe regel zou hij 2,11 euro per dag dienen te betalen. Dat maakt op jaarbasis (230 werkdagen) 485,3 euro ofte 304,06 euro meer per jaar (een 25 euro per maand)

 

Stel persoon X heeft een 1200'tje. Tegenwoordig kost dat 181,24 per jaar. Persoon woont in Dadizele en werkt in Waregem. Met de nieuwe regel zou hij 3,9 euro per dag dienen te betalen. Dat maakt op jaarbasis (230 werkdagen) 897 ofte 715,76 euro meer per jaar (een 60 euro per maand)

 

We spreken hier dus over begot waregem en kortrijk als werkplaats é.
Stel persoon X heeft een 1200'tje. Tegenwoordig kost dat 181,24 per jaar. Persoon woont in Dadizele en werkt in Brussel. Met de nieuwe regel zou hij 12,27 euro per dag dienen te betalen. Dat maakt op jaarbasis (230 werkdagen) 2822,1 euro ofte 2640,86 euro meer per jaar (een 220 euro per maand)

 

We maken het nog wat erger:
Directeur X heeft een zware BMW 7 serie 670 V12. Momenteel 2923,8 op jaarbasis. Als hij in kortrijk zit spaart hij op jaarbasis 2438,5 euro uit. Als hij in Waregem zit spaart hij op jaarbasis 2026,8 euro uit. Als hij in Brussel zit spaart de arme stakker amper 101,7 euro uit op jaarbasis.

 

Swinnen Dierk

 

Met dank aan Swat'n

 

 

 

 

 

Europees akkoord over APK-plicht

Vandaag hebben vertegenwoordigers van het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie een akkoord bereikt over de in te voeren Europese APK-plicht. De boodschap van de KNMV, om de Europese APK-plicht voor motoren niet in te voeren en dit aan lidstaten over te laten, is toch geland bij andere Europese beleidsmakers.

Voor motoren gaat per 2022 weliswaar een APK-plicht gelden, maar als lidstaten aantonen dat zij andere verkeersveiligheidsmaatregelen nemen mogen zij deze categorie uitsluiten van nieuwe wetgeving. Ook de keuringsmethoden en frequentie van keuringen kan door lidstaten zelf worden bepaald. Dit is fantastisch nieuws voor motorrijders.
 
De KNMV gaat bij de implementatie van de wet in Nederland sturen op alternatieve veiligheidsmaatregelen in plaats van de verplichte APK. Dit is in lijn met de visie van minister Schultz van Haegen om de Europese APK-plicht voor motoren niet in te voeren. Het Europees Parlement gaat in februari 2014 stemmen over dit akkoord, maar de KNMV verwacht geen aanpassingen meer.

http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2013/december/europees-akkoord-over-apk-plicht/#.UrPZgDMGcwo.facebook

 

 

 

 

 

 

 

Eigen Activiteiten

DENDERTOER
Fri, May 10th, 2024

MTC TOER
Fri, Jul 5th, 2024

GROEPSREIS MTC VLAANDEREN
Thu, Jul 18th, 2024

GRAAFSCHAPSRIT
Sat, Aug 10th, 2024

SINTJE MERTENTREFFEN
Sun, Nov 10th, 2024

Algemene Activiteiten

OPEN KEMPEN RIT
Sat, Apr 20th, 2024

MEMORIAL RIDE
Sat, Apr 20th, 2024

BIG 5 2024
Sat, Apr 20th, 2024

RONDE VAN HENEGOUWEN
Sat, Apr 20th, 2024

BETOMSTUIVERSTREFFEN
Sat, Apr 20th, 2024

8STE OPEN KEMPEN RIT
Sat, Apr 20th, 2024

WHEELS FOR TIBE
Sat, Apr 20th, 2024

COBRASTREFFEN
Fri, Apr 19th, 2024

BETOMSTUIVERSTREFFEN
Sat, Apr 20th, 2024

8STE OPEN KEMPEN RIT
Sat, Apr 20th, 2024

Geanuleerd

Geen evenementen

Doorlopende activiteiten

Geen evenementen

Evenementen

Geen evenementen

Leden Login

Untitled Document

Wij gebruiken cookies om onze website en uw ervaring bij het gebruik ervan te verbeteren. Cookies die worden gebruikt voor de essentiële werking van de site zijn al ingesteld. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk
.

Wij gebruiken cookies om onze website en uw ervaring bij het gebruik ervan te verbeteren. Cookies die worden gebruikt voor de essentiële werking van de site zijn al ingesteld. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk